Cambridge Audio Azur 840A (V2)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Cambridge Audio Azur 840A (V2) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

medervee 20-03-2011

Onlangs de 840a en 840c een week in huis gehad. Overtuigd van recensies en advies winkel gekocht. Thuis viel deze set toch erg tegen tov mijn 17 jaar oude Kenwood KA-7090r. Het is zonder meer een goede versterker maar alleen als je van ronde tonen houdt en de muziek niet te dichtbij wil ervaren. In mijn beleving kwam de beleving niet verder dan achterin de concertzaal...terwijl je met de Kenwood mooie scherpe randjes in de muziek hoort waardoor je je wel midden op het podium waant.

Overigens deed de Cambridge het al wel stukken beter dan de Marantz en NAD van eenzelfde prijsklasse. Die vond ik klinken alsof je in de garderobe van het concertgebouw staat... bij wijze van spreken uiteraard...maar warme en softe tonen komen op mij over alsof het geluid zeker niet in dezelfde ruimte gespeeld wordt.

Deze ervaring baseer ik niet alleen op luisterervaring met luidsprekers maar ook met mijn Grado hoofdtelefoon. Ik wilde heel graag dat de Cambridge mooier zou klinken dan mijn Kenwood maar het is echt niet gelukt...ondanks dat het in vele opzichten ene betere versterker zal zijn. Ik miste de scherpe randjes in de muziek en de toonregeling is heel beperkt waardoor ik dit ook niet kon compenseren. Ik heb nog een equalizer overwogen maar daar koop je niet zo'n mooi apparaat voor.

Er waren nog wel wat minpunten die mij gingen tegenstaan:
-Zeer beperkte toonregeling
-De volumeknop die relais tikjes laat horen en bij uitzetten naar 0 gaat.
-De volumeknop die je inderdaad soms tot 3/4 moet opendraaien (niet lineair). Zal vast ergens goed voor zijn maar ik vond het niet zo prettig. Ook moet je eindeloos draaien voordat er volumeverschil optrad.
-Afstandbediening reageerde niet altijd goed (overigens wel erg mooie afstandbediening!)
-Maar de reden om hem terug te brengen was toch eigenlijk vooral het wat softe geluid. Erg mooi en beheerst maar zoals gezegd niet zoals de instrumenten horen te klinken. De stemmen klonken trouwens wel erg mooi maar ook iets verder weg.

Na uitgebreid informatie ingewonnen te hebben op een Yamaha A-s1000 uitgekomen. Een wereld van verschil! Goede ouderwetse toonregeling, bediening, geintegreerde hoofdtelefoonversterker maar vooral veel mooier geluid. Een metalen snaar klinkt hierop echt als een metalen snaar. Ze zijn allebei erg goed en wellicht is scherp/soft een kwestie van smaak maar voor mij net het verschil tussen dichtbij en ver weg.

W-MA 03-06-2010

Geweldige en zeer mooie versterker, wat een geweldig detail geeft deze.

Zeker in combinatie met de Cambridge 840cd speler.

Eigenlijk heb ik niets aan te merken, ja misschien 1 ding als je van een aanmerking kan spreken.

De volume regeling moet vrij ver opengedraaid worden voor een beetje power, zeker tot ver over de helft tot 3 kwart.

Dat ben ik eigenlijk niet gewend !!!

Mogelijk dat dit met andere speakers opgelost zal zijn ?

dubbes 24-04-2010

wat een versterker echt super,mooi rond warm geluid ,op laag volume klink de muziek nog steeds helder en sprankelend.

uwechristiaens 18-09-2009

ik ben deze versterker met mondjesmaat aan het ontdekken. heb nu juist het incognito-systeem erop aangesloten en dit werkt toch mooi op zich. ben nu nog aan het zoeken naar een goeie cd-speler die er mooi bij past. misschien de 840c? voor de rest een mooi helder en diep 3d-geluid. de cap5 komt soms tussenbeide maar dit is net goed voor de levensduur. perfect afgewerkt!

MJR 29-07-2009

Superversterker! Ik heb de versterker vergeleken met verschillende andere, oa NAD en Arcam, maar deze stak er met kop en schouders boven uit. Zeer gecontroleerd en nooit schreeuwerig. Ik gebruik hem in combinatie met de 840C cd-speler en dat maakt het geluid nóg veel mooier en sprankelender! Ik ben mijn hele muziekcollectie opnieuw aan het ontdekken!

Ad Wetzer 06-03-2009

Deze versterker gaan beluisteren na het lezen van de volgende testrapporten (Audio 04.2008 High-End-Klasse score 100 en What Hifi 02.2008 5 sterren). Stond op het punt Naim 5i in combinatie met Totem Hawk aan te schaffen. Uiteindelijk gekocht met Focal 816V speakers. 1 Jaar in mijn bezit. Luister veel klassieke muziek maar ook Jazz en populair. Luistermoeheid treedt niet op. Klankbeeld is zeer neutraal. Kortom zeer tevreden met deze weloverwogen aanschaf. Twijfel aan de juiste classificatie op deze op zich goede site...